تبیین رویکرد پیشرفت گرایی در برنامه درسی (با تاکید بر معرفت شناسی جان دیویی) و نقد آن براساس رئالیسم اسلامی (علامه طباطبائی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهرداد احمدی فر
- استاد راهنما علیرضا صادق زاده محمود مهرمحمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
بررسی مبانی معرفت شناسی فلسفه عمل گرایی جان دیویی و دلالتهای آن در برنامه درسی
تحقیق مذکور تحت عنوان بررسی مبانی معرفت شناسی فلسفه عمل گرایی جان دیویی و دلالتهای آن در برنامه درسی می باشد . معرفت شناسی یا نظریه دانش بنیادهای معرفت را تعریف می کند . معرفت شناسی با مفاهیم کلی و بنیادین شناخت سر و کار دارد و یکی از ستونهایی است که بدنه فلسفه بر آن استوار است.هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه معرفت شناسی جان دیویی و استخراج دلالت های آن در برنامه درسی بود .روش این پژوهش کیفی و بر...
تبیین و نقد رویکرد ریزوماتیک به معرفت و چالش های آن برای تربیت دینی (با تاکید بر رویکرد معرفت شناسی رئالیسم)
چالش های مدرنیته برای تربیت دینی(به خصوص با رویکرد اسلامی) و نیز برخی جزم اندیشی های مذهبی و اشکالاتی که تربیت دینی در مقام تحقق با آن مواجه بوده، موجب گرایش برخی متفکران به رویکردهای منعطف و سیال پست مدرن شده است؛ به طوریکه برخی معتقدند به کارگیری رویکردهای چون نگاه ریزومی به معرفت می تواند امیدهای جدیدی را جهت اصلاح این اشکالات و بهبود کیفی تربیت دینی برانگیزد. از طرفی با نگاهی به مبانی نظری ...
معرفت خداوند در اندیشۀ شیخ مفید و علامه طباطبائی با توجه به دیدگاههای معرفت شناسی آنها
علم ومعرفت نزد شیخ مفید،علم به غیر و به نحو گزاره ای و تصدیقی است که، یا از طریق حس و مشاهده حاصل می شود؛ که در این صور،علم ضروری است و یا از طریق استدلال عقلی و اخبار متواتر به دست می آید؛ که در این صورت علم کسبی است.از آن رو که به نظر وی، خداوند را به هیچ معنایی، نمی توان مشاهده کرد؛ معرفت او، یک معرفت صرفاً کسبی از طریق استدلال عقلی و اخبار متواتر بوده و عبارت است از: اعتقادات مطابق با واقع و...
متن کاملاعتباریات درفلسفه اخلاق علامه طباطبائی و مقایسه آن با رویکرد ناشناخت گرایی درفرا اخلاق
نظریه اعتباریات علامه با نظریه ناشناختگرایی در فرا اخلاق، از این حیث که هر دو جزء احکام انشایی هستند وجه تشابه دارد، ولی علامه برخلاف ناشناختگرایان انشایی بودن را به معنی «بیمعنی بودن» نمیدانند.در نظریه ناشناختگرایان، جملات ارزشی عین ظهور عواطفاند نه معلول عقلانی عواطف و نه معناهایی حاکی از عواطف. در حالی که در اعتباریات علامه، ادراکات اعتباری و بیان «خوب» و «بد» تابع دواعی و نیازهای ما ه...
متن کاملتبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی
مقالهیپیشرو، در صدد است با کاربرد شیوهای تحلیلی، به استخراج و تدوین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامة درسی تربیت اجتماعی بپردازد. نتایج پژوهش حاضر، نشانگر آن است که نظریهپردازان اجتماعی نگرشهای متفاوتی پیرامون نحوهی ارتباط انسان و اجتماع دارند؛ بهنحویکه برخی، اصالت را به فرد و برخی به جامعه میدهند. در این میان، دیدگاه علامه طباطبایی، دیدگاهی ابتکا...
متن کاملنقد و بررسی فلسفة تربیتی جان دیویی
در این نوشتار تلاش شده است با مروری بر سه دسته از مهمترین مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی در فلسفة تربیتی دیویی، اندیشة وی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. چه بسا به دلیل تحولات جاری ناهمگون در فکر و اندیشة دیویی، فهم کلام و دیدگاه او قدری مشکل به نظر برسد و نقد تفکر وی به این سادگیها میسر ننماید. با این وجود، به دلیل موضعگیریهای آشکار دیویی در ساحت جهانبینی و ایدئولوژی و صراحت گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023